Niezależnie czy Twój sklep działa w oparciu o Magento, PrestaShop, inną platformę eCommerce, czy własne rozwiązanie dedykowane, potrzebujesz PIM, aby skutecznie zarządzać treściami, opisami produktu w różnych kanałach sprzedaży, aby zorganizować sprawnie współpracę kilku osób, a nawet firm zewnętrznych – marketing, dostawcy, SEO, podnieść jakość opisów – co przekłada się na mniejsze zwroty i większą konwersję.

Zgodnie z badaniami Ventana Research z Oregonu w Stanach, do 2021 roku aż 50% organizacji i firm zajmujących się produktami będzie używało PIM do zarządzania procesami. Rynek PIM rośnie ponad 25% rocznie. Dla firm rozwijąjących się szybko, zwiększających obszar działania nie ma innego wyjścia.

Na rynku istnieje kilkadziesiąt otwartych rozwiązań, my chcemy skupić się na jednym wybranym przez nas, które nie tylko jest w absolutnej czołówce rozwiązań światowych, jest niezwykle proste i intuicyjne, bardzo dobrze współpracuje z Magento, PrestaShop oraz najpopularniejszymi rozwiązaniami na rynku, a także pozwala na elastyczne dostosowania, kastomizację w zależności od potrzeb naszych klientów np. specyfiki branży w jakiej nasz klient działa. Ladies and Gentelmen – Akeneo PIM.

W tym tekście powiemy:

  • jak działa i co daje PIM od Akeneo
  • kto potrzebuje PIM – mini quiz z pytaniami
  • dlaczego wybraliśmy Akeneo sposród kilku najlepszych rozwiazań na rynku
  • jak działa i co daje PIM od Akeneo?

PIM Akeneo zbiera informacje o produktach, przechowuje, przetwarza, dostarcza do różnych kanałów, pozwala na zarządzanie danymi z różnych źródeł.

Akeneo PIM:

  • poprawia doświadczenie produktu: dostarcza najlepiej dopasowaną informację o produkcie klientom w odpowiednim momencie i miejscu
  • poprawia konwersję sprzedaży: dostarcza przekonujące i emocjonalne opisy produktu, dostosowane do kanału, które zaangażują klientów i przekonają na dużą skalę
  • zmniejsza zwroty towarów: dostarcza kompletną, dokładną i dopasowaną informację o produkcie, aby klient dostał to czego szuka
  • skraca czas wprowadzenia produktu na rynek: zarządza całością informacji na temat produktu we wszystkich kanałach sprzedaży poprzez jeden centralny hub i radykalnie przyspiesza zarządzanie katalogiem produktu
  • przygotuje Cie na globalny wzrost: wykorzysta lokalność i zapewni opisy produktu przystosowane dla klientów na nowych rynkach
  • zwiększy produktywność Twojego zespołu: zautomatyzuje ręczne i powtarzające się zadania, zorganizuje pracę zespołu i usprawnianie procesów oraz kontrole jakości produktu, co uwolni Twój zespół do bardziej strategicznych misji
  • obsługuje wiele źródeł danych o produktach: system ERP, serwer mediów, dostawców zewnętrznych, marketing
  • korzysta z wielu kanałów: eCommerce, sklepy offline (aplikacje kiosk), katalogi drukowane (poprzez integracje np. z Adobe InDesign), POS, aplikacje mobilne etc.

Kto potrzebuje PIM – mini quiz z pytaniami

Jeżeli w Twoim sklepie występuje jeden z pięciu objawów, potrzebujesz PIM. Jeżeli jest ich więcej, a nawet wszystkie pięć – czy nie byłoby miło rozwiązać je wszystkie na raz przy pomocy jednego rozwiązania? Sprawdzamy:

  • problem z jakością opisów – jakością językową, marketingową, wizualną
  • braki w opisach produktów – niespójne długości opisów, brak call2action
  • brak spójnego sposobu dostarczania produktów przez zewnętrznych dostawców
  • niemożliwość łatwego tłumaczenia opisów na języki obce
  • problem z organizacją procesu opisywania produktów, szczególnie, gdy każdym z elementów zajmują się inne osoby lub zespoły / firmy

Jak poszło? Jaki wynik?

Dlaczego wybraliśmy Akeneo sposród kilku najlepszych rozwiązań na rynku

Nie chcemy brzmieć kategorycznie. To nie debata który system jest najlepszy i dla kogo. Opiszemy tylko dlaczego my go wybraliśmy bez przytaczania ponownie wszystkich zalet dla naszych klientów. Prostota obsługi, elastyczność dostosowania, open source, współpraca z “naszymi” platformami.

Po kolei:

  • prostota obsługi, która przekłada się na faktyczne wykorzystanie narzędzia przez pracowników, współpracowników, firmy zewnętrzne, freelancerów etc. Chodzi o czas potrzebny do rozpoczęcia korzystania z różnych funkcji, czas na szkolenie nowych ludzi i opór przed wykorzystaniem wszystkich funkcji. Akeneo rządzi w tym zakresie
  • elastyczność dostosowania, która pozwala na duże zmiany, adaptacje do potrzeb klientów
    open source – nie wiąże się ze stałymi kosztami licencyjnymi i rozwojem rozwiązania przez wiele zespołów na świecie
  • współpraca z Magento i PrestaShop, ale także większością platform na rynku

Te punkty były dla nas decydujące i Akeneo PIM nie wymusza od nas żadnych kompromisów. Tylko w sytuacji gdyby nasz klient potrzebował bardzo wielu zaawansowanych funkcji nieobecnych w Akeneo, polecalibyśmy inne rozwiązania. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że te zaawansowane funkcje używane są niezwykle rzadko lub nigdy, a na codzień komplikują sposób pracy, organizacji pracy i UX w korzystaniu z tego narzędzia.

Na koniec smaczek. Nikogo już dzisiaj w Polsce nie trzeba przekonywać do omnichannel. Wszyscy chcą, rozwijają, chwalą się lub zazdroszczą innym. Jakie emocje wzbudza to słowo przekonaliśmy się w trakcie badań do naszych raportów omnichannel wśród największych sklepów w Polsce. Walka toczyła się o każdy detal i funkcjonalność. Omnichannel jednak to nie tylko kwestia inwestycji w rozwiązanie informatyczne, wdrożenie systemu, to przede wszystkim wprowadzenie biznesu na wyższy poziom organizacji obsługi klienta, automatyzacji procesów. PIM jest doskonałym narzędziem, rozwiązaniem podnoszącym organizację działu osbługi klienta, sprzedaży, marketingu bez potrzeby rozbudowy zespołu, zatrudniania nowych osób i kosztów. Sklepy na całym świecie korzystające z PIM potwierdzają, że system automatyzuje i podnosi jakość pracy średnio o 80% w stosunku do okresu przed wdrożeniem.

Więcej na ten temat wkrótce. Napiszemy o przykładach wykorzystania PIM w różnych branżach na całym świecie oraz o działaniu systemu w firmach w Polsce.

1